Tuesday 19 March 2013

Ukhwah Penyumbang Diabetes

                    Alhamdulillah. Walaupun makin banyak dosa yang aku lakukan, tetap nikmat Allah lebih besar dari kemurkaannya

                     Malam itu, bulan menjalankan tugas dengan setia. Aku manusia biasa dan bukan seperti dak pungguk yang rindukan bulan. So tak tahu nak kabo ke engkorang malam tu bulan mengambang ke bulan sabit merah. Malam tu juga menyaksikan pertama kali rumah kami makan dalam talam bersama. Jakun sikit. Sebab sebelum ni semua acah-acah ego tak nak makan sesame. Masing-masing amek lauk pastu dengan angkuh mengusung pinggan ke bilik. Bila aku rasa rumah makin kurang ukhwahnya aku pon try beli talam dan seriously seronok dapat curi-curi makan orang lain punya bahagian. Kakaka.

                   Yee. Aku sangat enjoy dengan ukhwah ini. Tak sangka begitu manis sehingga kemanisan air tebu pon bole dipandang enteng kalau nak banding dengan kemanisan ukhwah. Masa sekolah dulu puan ibu selalu pesan jangan menggatal nak couple. Aku pegang pesan dia ketat-ketat. Nak juga tanya kalau tak couple sapa nak jadi penyambung generasi abah? Takkan impian aiman nak bina skuad futsal keluarga terkubur macam tu je? Tapi mengenangkan masa tu nak solat kat saf pertama pon xdak qualification cepat-cepat batalkan hasrat.  Surat-surat cinta dari secret admire dengan tenang aku frame tangkis. Dalam hati aku azam habis SPM je nak couple teruih. Kalau bole keluar dewan terus aku ajak couple sesape yang ada kat situ. Nak tunjuk punya penat tunggu habis tempoh berkabung yang ibu letak ni kalau bole habis skola bukan nak couple lagi tapi nak triple.

                   Tapi aku tahu Allah sayang aku. Aku tak sangka ketika zaman yang aku bayangkan akan penuh dengan kisah Romeo dan Juliet Allah bagi aku rasa kemanisan ukhwah. Seronok bila ada sahabat yang mampu buat sembang-sembang Quran. Seronok ada sahabat yang ketika berjalan dia tiba-tiba soal tentang ayat Quran macam "cuba kau sambung ayat ni..". Seronok bila ada sahabat yang hari-hari kejut kita subuh ajak berjemaah. Bangun-bangun dapat urutan free. Bini pon belum tentu bole bagi servis cenggitu. Ye dak?
Seronok bila ada sahabat yang ketika kita sakit dia sentiasa mengingatkan kita untuk makan ubat. Walaupun feeling dia x sama ngan masa nurse cantik suruh makan ubat tetap aku nak touching. Lol.





                  Wahai anak muda, ni aku nak pesan. Ingat betei-betei tau. Minggu depan aku buat kuiz. Hoho. Dalam berukhwah ni yang paling rendah sekali ialah kita berlapang dada dengan sahabat. Maksudnya bukan menjadikan dada kita tempat tanah lapang untuk mereka main congkak di situ tapi maksud kat sini ialah kita sentiasa husnudzon (bersangka baik) dengan sahabat kita. Contohnya kalau turn sahabat masak tapi dia tak masak kita sangka baik yang dia lupa ke. So kita pon tolong masak. Kalau nampak sahabat gi kelas tak mandi sangka baik yang dia allergik air. Ahaa. Dan tahap yang paling tertinggi ialah bila kita mengamalkan konsep itsar yang bermakna melebihkan sahabat. Betulkan aku kalau tersalah ea. Katakan kita mengidam sangat nak minum jus oren masa waktu tengahari. Tapi kedai jus tu bukan main jauh. Kalau naik kuda pon kuda angkat bendera putih tak sanggup nak ke tempat tu sebab jauh dan panas. Ehh kuda ni tahu tak api neraka jauh lagi panas? Pastu mengidam punya pasal kita pon sanggup jalan gi kedai tu. Lepas beli air jus oren yang jingga menyala tambah sejuk malahan masam-masam manis apatah lagi dengan serat-serat buah yang berenang-renang dalam tu memang mantop laa. Duit yang kita bawak pon cukup-cukup nak beli satu. Lepas tu baru nak parking kat bawah pokok kelapa nak membasahkan tekak tiba-tiba datang pegawai dewan bandaraya nak saman sebab parking tanpa kupon nampak sahabat kita lintas. Muka dia haus gila. Kita akan utamakan sapa? Diri kita atau sahabat? Tepuk dada tanya lapang ke tidok. Aherher.



Hebatnya para sahabat punya ukhwah
 “Ketika perang yarmouk,Ikrimah meminta air minum, kemudian ia melihat Suhail sedang memandangnya, maka Ikrimah berkata, “Berikan air itu kepadanya.” Dan ketika itu Suhail juga melihat al-Harits sedang melihatnya, maka iapun berkata, “Berikan air itu kepadanya (al Harits)”. Namun belum sampai air itu kepada al Harits, ternyata ketiganya telah meninggal tanpa sempat merasakan air tersebut (sedikitpun). (HR Ibnu Sa’ad dalam ath Thabaqat dan Ibnu Abdil Barr dalam at Tamhid, namun Ibnu Sa’ad menyebutkan Iyas bin Abi Rabi’ah sebagai ganti Suhail bin Amr)

                         Dahsyat T.T kay aku sambung cinta masa malam bulan sabit merah tu. Lepas memberi pengisian kepada fizikal, rohani pon meronta inginkan pengisian. Lapar Iman yang mahukan Ilmu. Mujur kelas tafaqquh buat kat rumah sebelah je. Dengan perut yang membusung kalau ikut hati mahu je tgok live streaming je dari rumah kelas malam tu. Pengisian dari akhi Izhar jurusan syariah tak silap. Sangat mantap ustaz-ustaz muda ni. Kalau aku ni anak dara aku syak aku dah lamar ustaz-ustaz ni. Ehem. Program sangat mantap. Cara penyampaiannya. Kami dapat ilmu, ustaz dapat pengalaman mengajar sebelum pulang berkhidmat untuk masyarakat. Usai kelas, sahabat ajak makan kat kedai indonesia. Kesian kat dia dah pukul 10 tapi baru nak buka makan makanan berat. Ni mesti kes lupa turn ni.

                      Malam yang sejuk dan kelam menemani perjalanan kami, Bunyi unggs yang bersahutan langsung tak melunturkan semangat. Amboi kekadang aku keliru identiti. Aku ni blogger ke novelis. *tekan butang forward nak cepatkan cerita* Nasi pattaya yang sahabat order pon tiba dengan diringi paluan kompang. Tak sempat nasi tu nak menikmati dunia yang penuh ranjau kehidupan dia telah dihantar ke oesophagus tanpa rasa simpati oleh kami. Aku perasan wajah sahabat muram sangat. dah berapa hari macam tu. Sahabat pon mula bersuara

                  "Enta nak dengar kisah pasal naqib usrah ana? Arwah Iman syafiq?"
Aku angguk. Sudah sedia maklum dengan berita sedih itu yang membuatkan semangat dakwah membara dalam setiap jiwa. Yang berjaya menyentuh hati-hati para ikhwah untuk terus menyambung perjuangan sahabat. Yang membuatkan air mata begitu murah bila membaca pengorbanannya dan semangat jihadnya walaupun tidak pernah bersua. Sahabat pon mula bercerita. Kagum. Sangat kagum. Hebatnya dalam menyebarkan syahadatul haq. Bagaimana peribadinya. Begitu terkesan ukhwah yang ditonjolkan. Walaupun sudah dijemput pulang ke kampung akhirat tetapi kebaikannya disebut-sebut. Bila mendengar cerita dari anak usrahnya sendiri memang... speechless. Dah. Tak mampu nak sambung :'<

"Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya." - Al Ghazali



                   

                 

               

2 comments: