Monday 7 April 2014

Lepak lu. Hisap oxygen lu

Holla!

Nampak tak cubaan aku nak buat intro acah acah omputih. Ye aku tahu semorang geli. Tapi memandangkan tajuk kali ni memerlukan mood orang orang muda so engkorang buat buat tak nampak je amende yang aku buat tadi. 

Marcapada ini, media massa selalu memaparkan tentang gejala anak muda yang suka melakukan aktiviti membuang masa, membuang tenaga malahan membuang bayi. Dan bagi penulis sendiri, gejala tidak sihat ini perlu dibendung dari akar umbi bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Eh. Apahal ni apahal kejap bajet bajet orang muda kejap bajet bajet wartawan utusan malaysia. 

Engkorang perasan tak kebanyakan gejala tidak sihat ni berlaku start dari satu benda iaitu LEPAK. Anak anak muda zaman sekarang (bajet dah tua) memang suka buat benda alah ni. Tak kisah lah lepak tepi jalan ke lepak bawah pokok ketapang ke lepak kat pavilion ke lepak kat atas jambatan ke tapi biasanya aktiviti lepak ni banyak menghasilkan anak muda yang professional dalam melakukan dosa. 

Tak tahu apa yang seronoknya jadi orang yang suka lepak ni. Mungkin memang cita cita sejak dari kecil ingin menjadi kutu rayau yang berjaya. Mungkin bila lepak lepak hisap rokok ni rasa macam handsome, sado, power ada geng kongsi gelap dan sewaktu dengannya. Mungkin bila lepak lepak kat mall ni rasa macam dah dewasa. Kalau zaman dulu siapa sunat dia dewasa, sampai kat sekolah tu berebut budak perempuan bagi buku suruh isi biodata. Zaman sekarang kedewasaan diukur melalui berapa berapa lama stamina seseorang itu untuk lepak di mall. Sebelum aku mengarut lebih panjang izinkan aku untuk memghuraikan point seterusnya.

Mungkin bila korang baca penulisan aku kat atas ni akan timbul dialog seperti

"Amende lah dia ni. Wahabi ke. Lepak pon salah"

"Dia ni dakwah tak berseni. Tak berhikmah nak perli orang"

"Ingat dia baik sangat. Mana tahu orang tu lepak buat usrah"

Sabar semorang sabar. Aku bukan nak mengutuk orang yang suka lepak ni. Saja nak membuka minda kita sebagai pemuda Islam yang mahu lihat agama Islam tertegak atas muka bumi bahawa kita punyai banyak tanggungjawab daripada melakukan perkara yang sia sia. Bahkan bak kata Imam Hassan al Banna tanggungjawab yang kita ada lagi banyak daripada masa yang kita ada. 

Lepak tak semestinya buang masa kan? Lepak ni pon perlu untuk memperbaiki ukhwah, lepak lepak yang perbualannya berkisar tentang kebesaran Allah S.W.T. Bahkan usrah pon dikira lepak lepak kan. Wink wink 

Kalau tak dapat tahan nafsu lepak sangat pon janganlah sampai tak jaga mata bila perempuan lalu. Janganlah ganggu orang lalu lalang. Bayangkan kita suka ke kalau adik perempuan kita jalan, lepas tu ada sekumpulan lelaki lepak tepi jalan, kacau dia, duk pandang atas bawah. Kalau aku, rasa nak lastik je mata sensorang. 

Sebenarnya, fikir banyak kali jugak nak tulis entry ni. Sebab dulu time sekolah aku suka lepak dengan kawan lepas habis prep, usha siapa budak perempuan rajin pergi solat hajat kat surau. Kahkah. 

Akhir kata, nak lepak tu lepak lah, tapi penuhi hak kita sebagai pelepak yang berkaliber dan menjadi harapan bangsa dan negara. 


"Dari Abu Sa'id al Khudry r.a dari nabi  ﷺ, beliau bersabda : 'Jauhilah olehmu sekalian duduk di tepi tepi jalan'. Para sahabat bertanya : 'Wahai Rasulullah, kami tidak mampu meninggalkan tempat tempat itu kerana di situ kami dapat membicarakan sesuatu'. Rasulullah  ﷺ bersabda : 'Apabila kamu sekalian merasa tidak mampu untuk meninggalkan duduk duduk di sana maka penuhilah hak jalan itu'. Para sahabat bertanya : 'Apakah hak jalan itu wahai Rasul Allah?'. Baginda menjawab : 'Memejamkan mata, tidak mengganggu, menjawab salam serta amar makruf dan nahi mungkar'" [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

P/s : First time buat entry pendek. Kalau tak suka habaq kat aku please ^^. Mention kat twitter ke pm ke atau comment kat bawah. 


No comments:

Post a Comment