Monday 17 March 2014

Susah ke nak berubah

Baru baru ni Ada seorang anak muda, whatsappp aku. Dia seorang yang ingin berubah dan perlukan nasihat so ada sorang kawan rekemen kan number aku. Bukan sebab aku baik tetapi mungkin kerana aku pon dulu bukan baik sangat. So boleh lebih memahami anak anak muda yang ingin berubah. Banyak pengajaran yang aku dapat, sebab lain seninya bila mahu berdakwah dengan kawan2 di sini yang rata ratanya punya latar belakang agama yang baik. Dan seriously menjadi pembakar semangat untuk aku bina diri sendiri dan sampai satu masa terjun ke dalam masyarakat untuk merawat masyarakat yang semakin tenat. InsyaAllah.


Saja aku post kat sini sebab mungkin soalan yang ditanyakan merupakan soalan lazim bagi orang yang mahu berubah :) Dan sedikit sebanyak kita dapat gambaran bagaiman nasib anak muda sekarang. Moga dapat sama sama kita ambil pengajaran. aku edit sikit soalan yang di tanya kerana penggunaan bahasa yang agak kurang sesuai

**********



"Assalamualaikum. Ni aiman ke? Yg belajar kt mesir tu?

" Waalaikumsalam w.b.t. Aah :)"

"Kawan kata awk boleh bantu org yg nk jd baik ni. Betul ke. Sy ni jahat, kuat menipu.
Awk nk ke berkawan dgn org mcm sy ni.."

"Seriously aku tak boleh bantu kalau kau taknak bantu diri sendiri"

"Oh kau nk tolong aku la nie?? Dah agak dah"

"من دل على خير فله مثل اجر فاعله

Hadis ni kata siapa tunjukkan jalan utk buat baik baginya sama pahala seperti org yg buat. So kau nak aku tlg apa"

"Bagi akhi, definisi baik tu mcm mana? Sbb Allah ciptakan manusia utk jd baik kan"

"Apa apa yang ada pada Rasulullah itu baik. So siapa yang berusaha untuk ikut apa yang nabi buat, tiru akhlak nabi, cuba tinggal apa yang nabi larang, maka dia org yg baik.Allah sebut dalam Quran pada nabi ni ada contoh ikutan yang baik (33:21)"

"Oh susah tak nk jd baik?"

"Susah nak istiqamah. Lagi lagi kita hidup akhir zaman Sebab tu nabi pesan gigit dengan geraham mu al Quran dan sunnah"

"Mmg pun betul tu. Mcm akhi, akhi mesti terbina dr keluarga yg baik2 kan, adik beradik mak ayah yg alim yg soleh. Mungkin senang kot nk jd baik. Kalau yg hidup dr keluarga yg hidup mcm kt chowkit tu lain cerita"

"Kalau kita mahu berubah, kita kena cari suasana yang sesuai untuk berubah. Takkan kita nak salahkan persekitaran kita. Ramai je kita boleh jumpa anak hebat dalam dakwah tapi mak ayah bukan islam"

"Maknanya kena tinggal keluarga, kawan2 semua..pastu nnti sapa pulak yg nk bimbing mereka?"

"Ada satu quote kalau tak silap dari imam hassan al banna. Tegakkan islam dalam diri kita nescaya islam akan tertegak di sekeliling kita. Maksud cari suasana tu, join la biah atau persekitaran yang membina iman. Contoh paling mudah usrah. Macam aku sendiri bila jumpa kawan2 lama semua menganjing. Panggil ustaz lah. Tarik2 janggut. Sampai ada yg jujur cakap dia tak suka tengok kita berubah. Tapi pegang pada satu hadis "beruntunglah orang2 yang asing".

"Berat jugak ujian akhi. Usrah tu macam mana?"

"Pernah tengok orang join usrah?"

"Tak pernah lgi tgk. Mcm mana tu?"

"Okay usrah ni maksud dia family dalam bahasa arab. Ada yg panggil bulatan gembira. Ada yang panggil smart circle atau halaqah. Pengasas dia imam hassan al banna, ulama' mesir. So bila kita join usrah, akan ada sorang naqib, dia yang akan tarbiyyah kita. Contoh buat seminggu sekali. So usrah ni bagi aku keluarga yang mahu sama2 ke syurga. Mula2 dia akan ajar perkara basic. Contoh nak baiki solat, cara baca Quran, kita akan baca terjemahan Quran dan setiap orang boleh bagi pendapat. Ikut naqib tu dia nak buat kat mana. Kadang2 usrah kat tepi pantai ke kat air terjun ke. Lepas main futsal ke. Lepas tu ada target untuk dalam seminggu apa yang kita kena buat. Contoh naqib letakkan target minggu ni semua wajib baca satu page Quran sehari. So berbeza pandangan tiap orang apa function usrah ni. Ada yang rasa best sebab boleh berukhwah. Ada yang suka sebab boleh refresh iman. Ada yang suka sebab boleh makan sedap2.Boleh mengadu masalah kat naqib. Bila sorang ada masalah semua ahli usrah tolong. Gitu lah secara roughly usrah ni. Yang paling penting dia bantu untuk istiqamah. Tiap minggu gather kan untuk check balik hubungan dengan Allah"

"Oh best jugak usrah ni.. Tp xtahu nk cari kt mana..Mcm akhi, akhi join usrah ke? Patutlah"

"Lepas dtg mesir ni baru join. Kalau nak join usrah, biasa kat setiap tempat tu boleh cari ikhwah atau pemuda2 dakwah"

"Apa yg buat akhi nk berubah?"

"Dtg sini dulu awal2 perangai still sama. Sampai lah satu masa tu rasa dah penat sangat buat dosa. Serious lain hati kita bila mula jaga hubungan dengan Allah. Baru terasa ketenangan tu. Kalau before ni nak buat baik ragu2 sebab rasa cam 'ala buat baik pon tapi still banyak dosa'. Tapi bila kita dah ready nak waqafkan diri kita untuk agama ni buat apa2 semua seronok. Tinggalkan semua beban jahiliah ni kat belakang dan terus sedar berlari pulang pada Allah before dia yang jemput kita. Mula2 tu susah jugak nak berubah. Sampai lah jumpa ayat quran ni. Surah al hadid ayat 16"


"Belum tibakah waktu bagi orang yang beriman, untuk secara khusyu' mengingati Allah, dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan kepada mereka.."




"Betul jugak"

"Rasa2 nya apa dia org yg khusyu' tu?"

"Org yg solat khusyuk kot. Ye ke?"

"Haa itu satu. Tapi khusyu' dalam kehidupan ni ada maksud lain. Ada dalam surah baqarah ayat ke 46. Orang yang khusyu' ni, dia yakin yg dia akan jumpa dengan Allah satu hari nanti. Apa2 yg dia buat dia akan fikir, buat ni mebi dapat puaskan nafsu tapi beri tak manfaat untuk hari pertemuan dengan Allah nanti.

"Oh ok faham2. Ingat mati pun kira khusyuk jugak kan. Akhi nk tanya sikit, ada org kata ayat quran ni tak boleh tafsir ikut kepala sendiri, jd buat apa baca quran. Jgn marah tau"

"Kita tak boleh tafsir. Tapi kita boleh tadabbur. Tafsir ni maksud dia kita cuba cari maksud tersirat dalam ayat tu. Kita kata ayat quran menerangkan pasal hadis ni. Senang kata mana2 ayat quran yang tidak kita faham secara zahir tapi kita cuba nak tafsir. Tadabbur pulak, kita tengok terjemahan, dan kita kita ambil pengajaran"

"Kenapa penting baca Quran?"

"Okay al Quran ni kan mukjizat. Mukjizat tu maksud dia apa dari segi bahasa arab. Maksud dia ialah melemahkan. Iaitu al quran ni adalah senjata yang sangat ampuh untuk orang Islam yang melemahkan musuh. Cuba tengok realiti. Negara2 yang pemudanya jaga hubungan dengan Quran punyai akhlak yang sangat hebat. Ada hadis sebut nabi diturunkan untuk sempurnakan akhlak. Dan bila ditanya pada saidatina 'aisyah dalam hadis lain tentang akhlak baginda beliau menjawab akahlak baginda ialah al Quran. Banyak sangat kelebihan dia. Sanggup ke nak dengar satu2?"

"Takpe ah. Kira banyak jugak kelebihan quran ni. Lepas ni nk baca lah"

"Nabi kan kata baginda tinggalkan dua perkara dan kita takkan sesat kalau kita berpegang. Quran dan sunnah. Tapi seriously kalau kita jaga hubungan dengan Quran, selalu tadabbur dapat rasa hebat sangat Quran. Banyak gila ayat yang menusuk kalbu. Macam terapi yg boleh hilangkan penat"

"Ohh..betul jugak"

"Baca satu page sehari jadi lah"

"Insyallah nk try dah lepas ni"

"Sebab ada hadis sebut quran ni boleh beri syafaat. Cuba dengar bacaan qari yang best2. Cam shaikh mishary. Saikh saad al ghamidi. Fateh seferagic ke"

"Oh ok insyallah. Doakan ye hehe"

"InsyaAllah boleh. Biarlah bila mati nanti kita bukan orang baik tapi orang yang sedang berusaha"

"Tp kan bila aku nk jd baik, aku takut lah.. Sbb pernah aku solat full satu hari aku jd riak pulak, bangga diri..Pastu aku terus down..bila aku jd jahat takde pulak rasa bangga diri, malah rasa hina diri pulak..
Mcm mana ha?. Baik jd baik ke jd jahat. Sbb Allah tgk hati kan. Bukan amal perbuatan"

"Syaitan ni dah lama sangat goda manusia. Banyak sangat trick yg dia tahu. Salah satunya macam tu lah.Bila buat baik, dia bisikkan riak untuk kita stop. Ikhlas tu benda yang kita kena latih. Awal2 memang lah solat riak. Sebab kita jarang buat. Cuba tiap hari buat. Takkan still riak lagi. Rilek latih slow slow"

"Betul jugak..insyallah try slow2. akhi, konsep tarbiyah tu mcm mana?"

"Tarbiyah ni maksud dia lebih kurang macam mendidik. Tapi dia mendidik ke arah agama. Kalau macam kita nak try berubah, tanpa tarbiyah pasti rebah. Kita perlukan orang lain untuk berterusan support kita. Benda ni secara teori tak nampak jelas. Tapi kalau sekali dah rasa penangan tarbiyah baru kita faham betapa kita perlukan tarbiyah ni"

"Oh..mcmtu..Jadi, matlamat tarbiyah ni utk apa? Kita ditarbiyyah untuk bantu kita dekat dengan Allah. Dan satu hari nanti kita pula yang akan tarbiyyah orang lain. Tujuan utama dia nak didik masyarakat kembali pada Islam. Kita cam perlukan pemuda yang faham agama untuk bawak masyarakat kembali pada Islam. Nabi pernah bersabda mafhumnya "barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan kepadanya, Dia akan beri kefahaman dalam agama kepadanya"

"Ohh..ok. Cara nk tarbiyah pulak mcm mana? Nk tarbiyah diri sendiri?"

" Macam2. Baca Quran. Pi majlis Ilmu. Jaga solat. Paling bagus start dengan solat dulu. Mula2 penuhkan lima waktu. Lepas tu cuba solat awal. Lepas tu cuba jemaah. Lepas tu cuba khusyu'. Majlis ilmu pon penting. Sebab cane nak beramal tanpa ilmu. Lagipon bila kita pi majlis ilmu, kita tahu yang bukan kita sorang je nak berubah jadi baik, tapi ramai. So jadi lebih semangat

"Masyaallah. Thanks bro. Nnti aku cuba satu2. Orang selalu kaitkan dakwah dengan tarbiyah.
Knp ha? Ada kaitkan ke?"

"Tarbiyyah ni salah satu bidang dakwah. Aci ke jawapan cemtu. Ahaha.Dakwah kan banyak cara. Ada yg dakwah dengan akhlak. Dakwah dengan perkataan. Dakwah kat alam maya. Ada juga dakwah dengan cara mentarbiyyah"

"Ohh..ada kaitan jugak..Syukran akhi. Apa tips nak istiqomah, selain dr buat sikit2 ?"


"Hmm. Kena ada geng. Selalu tengok video ceramah kat youtube. Serious susah nak istiqamah. Ulama' kata istiqamah ni lebih baik dari seribu karamah. Untuk org yg istiqamah Ada benda Allah janjikan. Surah 41 ayat 30

"Mmg susah kan.Nk solat awal waktu pun berat je..Baru solat..mcm mana lah dgn ibadah lain..Insyallah"



*********


Okay sekian sahaja. Minta jasa semua untuk doakan saudara kita yang ingin berubah ni. Banyak lagi soalan yang dia tanya. Tapi rasanya tak sesuai untuk share sebab melibatkan soal akidah. Sekian. 


P/s : Serious kan entry ni. Sekali sekala kena jadi orang yang serious mahu kejar redha Allah :D

No comments:

Post a Comment