Monday 13 January 2014

warkah buat kekasih

*taip...*
*delete*
*taip..*
*delete*

Hmm nak mula cane ni. Entry kali ni special sikit. Sebab entry ni entry untuk kekasih. Nak buat happy2 cam tak sesuai sebab sedih merindui. Nak buat sedih2 pon tak sesuai sebab sangat gembira mencintai. So apa yang terlintas kat otak akan terus aku translate ke sini. Sebab cinta bukan apa yang di buat buat. Tapi apa yang terzahir dari hati.

Cinta aku pada dia bukan cinta biasa. Cinta kami tak pernah bertemu muka. Tapi aku tahu dia sangat merindu aku sehingga aku tak terbalas rindu padanya. 

Dan bila dinamakan cinta, cinta perlukan pengorbanan. Cinta pada dia ini istimewa. Kerana untuk bertemu perlukan persediaan yang sangat panjang. Perlukan pengorbanan tenaga, pengorbanan masa, pengorbanan harta. Tapi aku tahu pengorbanan ini berbaloi. 

Cinta ini terlalu hebat. Sehingga tidak tertanggung untuk aku mencintai dia seorang diri. Cinta ini perlu dikongsi. Kalau boleh aku nak semua orang turut sama mencintai. 

Cinta ini istimewa. Kerana cinta ini membawa kepada yang Esa. Setiap kata kata. Setiap perilaku. Seriyesly boleh buat melting. 

Ceh jiwang kan? Biarlah nak jiwang dengan kekasih. Kehkeh

Yaa ini cinta paling power. Cinta pada baginda :') 

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

*******



Usai pulang dari usrah dan solat maghrib berjemaah, Rafiq mencuri sedikit masa untuk murajaah hafazan al Qurannya. Semenjak dua menjak ni nikmat kelapangan masa bagai telah ditarik dari dirinya sehingga tiada masa untuk diri sendiri. Tapi dia tidak mahu mengeluh. Kerana dia sedar yang Allah hantar ke dunia bukan untuk duduk goyang kaki sambil mengharapkan syurga. Usai mengulang satu juzu' dia melihat jam. Ada baki 10 minit before isyak. Dia menggumam dalam hati

"Peh seminggu lagi nak exam. Banyak lagi tak cover. Aku ni ambil medic pon boleh main main. Ni kalau patient tahu ada doctor pesen cam aku ni mesti suma ketaq lutut nak datang berubat. Hihi"

Rafiq buat lawak dan dia gelak sendiri. Lucu juga dengan kehambaran diri sendiri. Dia bukan mengabaikan pelajaran. Bahkan keputusannya selalu memberangsangkan dan layak untuk mendapat tepukan gemuruh daripada orang ramai. Rahsia kejayaan dia satu sahaja. Dia sedar ilmu itu milik Allah. Jadi dia akan fokus seratuih peratuih dalam kelas supaya masa dia yang lain dapat digunakan seoptimum mungkin untuk kerja kerja dakwah. Bagi dia memang study tu nombor satu tapi dakwah bukan number dua. Dia yakin dengan sepenuh hati jika masa yang digunakan untuk benda baik Allah akan ganti dengan yang lebih baik. Surah al hadid ayat 11 bermain main dalam fikiran.  

"Barangsiapa meminjamkan kepada Allah dengan pimjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipat kali ganda untuknya, dan baginya pahala yang mulia"
Dah lah Allah bagi balik berlipat ganda. Dapat pahala pulak tu. Power power. 10 minit berlalu dan dia sempat menelaah dua page, azan isyak pon berkumandang. Tanpa bertangguh dia terus bergerak ke masjid. Duduk menunggu iqamat di dalam masjid antara kelebihannya ialah malaikat akan mendoakan keampunan untuknya selama dia masih berwudhu'. Lagipon dia sedar hakikat syaitan ni sangat licik. Jika kita tergesa gesa masuk saf salat pasti sukar untuk menghadirkan kekhusyukan. Dunia ini ibarat kipas. Dan solat ibarat suis. Walaupun dah tutup suis, kipas tetap akan berpusing sebentar. So bila datang awal mampu untuk bantu fokus dalam solat dan acah acah panas badan. Gitu.

Selepas dia baca blog seorang akhi tentang cara khusyu' dalam solat sedikit sebanyak dapat membantu dia untuk lebih fokus sekaligus meraih pahala optimum. Pahala solat setiap orang tidak sama. Bergantung pada pelbagai aspek seperti khusyu', awal waktu, berjemaah, pakaian, kesempurnaan bacaan dan sebagainya. Baidewei, blog yang rafiq maksudkan ialah doktorhaybat.blogspot.com. Lol. Ehh rafiq ni dah kenapa gelak sensorang lagi.

Selesai dating dengan pencipta dan berukhwah kejap dengan pakcik2 kat masjid dia pon pulang ke rumah. Dalam hati berkobar kobar nak study. Tamo tamo tangguh lagi. Subjek pilihan malam ni anatomy. Rafiq amek earphone dan cucuk ke lubang telinga. Bukak playlist dan berkira kira siapa qari menjadi pilihan. Sheikh mishary kah. Youssef edghouch kah. Fatih seferagic kah. Atau mungkin adik ahmed saud. Scroll punya scroll nak pilih surah apa last last mata dia tertacap pada satu satunya lagu yang ada dalam playlist dia. Kasih padamu dendangan Hafiz hamidun (asal cam tak sesuai ayat dendangan tu -_-). Setiap kali part 'Rasulullah, terlalu rindu' automatik air matanya akan gugur. Kalau penonton di rumah tak caya cuba penonton semua dengar dan hayati lagu tu. Ehh

Belum sempat habis baca satu page, phone rafiq vibrate menandakan mesej masuk.

"Rafiq jom buat sembang semang iman malam ni. Rindu la ikhwah ikhwah sekalian."

Mesej dari adib. Ringkas tapi bermakna. Segera mesej itu dibalas

"okay tunggu tempat biasa :) "

Hilang mood dia nak belajar bila ada ikhwah yang ajak berjumpa. Pernah sekali terlintas rasa malas dia untuk join halaqah. Kemudian adib suruh rafiq tadabbur ayat surah at taubah ayat 38

"Wahai orang yang beriman! Apakah sebabnya apabila dikatakan kepadamu 'Berangkatlah kamu pada jalan Allah', kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempat kamu? Apakah kamu merasa puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal nikmat hidup didunia ini jika dibanding dengan kehidupan akhirat tersangatlah sedikit"

Sejak terkena tembakan bertalu talu tepat ke dalam hati bila dibacakan ayat ni, rasa malas terus lesap dari dalam diri. Walaupun dalam seminggu ada 5 bulatan gembira dalam jadualnya, dia tidak mengeluh. Ada usrah dengan senior. Ada usrah dengan junior. Ada halaqah khas untuk bincang pasal gerakan dakwah. Dan tak kurang juga halaqah bersama kawan2 yang lebih sempoi tanpa sillibus. Hanya perbincangan iman dan perbincangan isu semasa menjadi tajuk pilihan.

Tiba dirumah adib, Rafiq lihat semua ikhwah lain telah tiba. Iskandar, Redza, Ajwad dan Qayyum. Selepas sesi melaga pipi dan bertanya khabar, halaqah pon dimulakan. Adib sebagai tuan rumah memulakan bicara.

"Assalamualaikum ikhwah fillah sekalian. Maaf ana curi sedikit masa kalian. Kita semua ada exam tapi kita pon kena sedar ada exam yang lebih besar di akhirat nanti. Pertanyaan dari Allah tentang apa usaha kita untuk melepaskan diri kita dari api neraka. Moga sedikit usaha kita ini dapat menjadi hujah apabila disoal kelak. Baiklah kita buat ringkas je malam ni. Ana target 30 minit settle. Okay semua?"

Semua mengangguk laju tanda setuju

"Mesti semua tertanya kenapa ana tiba tiba buat halaqah malam ni kan. Tapi seriyesly tak tertanggung lagi rindu sebab hari esok adalah 12 rabiul awal. Ana rindu sangat dengan nabi. Dan ana tahu kalian juga begitu. So mind to share something about our prophet? Mebi boleh start dengan redza. Boleh enta share kenapa perlunya kita mencintai nabi? Apa yang special sangat pada insan bernama Muhammad ni?"

Redza menarik nafas panjang. Risau belum sempat mengeluarkan bicara aiar mata yang gugur dahulu. Sensitip benar tajuk yang adib pilih. Kata kata dimulakan dengan ayat Quran. Surah taubah ayat 128 menjadi pilihan.

""Sungguh telah datang kepada kamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, terasa berat olehnya penderitaan yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagi kamu, penyantun penyayang terhadap orang-orang yang beriman."
"Jika kita rasa ibu ayah kita sangat sayang pada kita. Ketahuilah ada orang yang lebih sayang kepada kita. Jika dikumpulkan tangisan seluruh umat nescaya tak tertanding tangisan baginda. Jika dikumpulkan kerisauan seluruh umat nescaya tak tertanding kerisauan baginda. Tiap kali berlaku angin kuat dan ribut, baginda akan mundar mandir kerisauan. Apabila hujan turun, baginda akan bergegas ke masjid kerana risau Allah turunkan azab untuk umatnya. Demi Allah kita tidak akan jumpa sesiapa pon yang lebih risau akan nasib kita di akhirat kelak melainkan nabi kita. Tapi apa yang masyarakat kita buat kebanyakannya perkara yang mengundang azab. Bagai langsung tidak menghargai pengorbanan baginda'

Sekali lagi nafas panjang dihela. Dua tiga orang sudah tidak tertanggung lagi air mata.

Kemudian dia bacakan hadis

"Beruntunglah sesiapa yang yang melihat aku dan beriman denganku (nabi menyebut sekali). Beruntunglah sesiapa yang tidak pernah melihatku dan beriman denganku (nabi menyebut tujuh kali)" [HR az zahabi,al haitami dan ibnu hajar]

Kalau nak sebut satu satu kenapa kita perlu cinta pada nabi nescaya 30 minit yang akh adib target tu selamba ana habiskan. Just kita recheck balik diri kita. Sedalam mana cinta kita pada nabi. Takkan setiap peluh nabi yang keluar ketika berdakwah, tiap titisan darah yang keluar ketika dicemuh dan tiap air mata nabi yang keluar kerana risau kita takmo balas kan? Ana tutup bicara kali ini dengan satu hadis


"Perumpamaan aku dengan kamu adalah ibarat seorang lelaki yang menyalakan api. lalu serangga dan binatang2 melata datang ke arah api tersebut. Lelaki tersebut berusaha untuk menghalangnya. Dan aku memegang penghalang kamu dari neraka (supaya kamu menjauhkan diri dari neraka) sedangkan kamu tidak menghiraukan aku (dan akhirnya masuk ke api tersebut)" [HR Bukhari dan Muslim]

Tersentap jiwa setiap insan didalam bulatan itu bila dibacakan hadis ini. Kemudian Adib meneruskan lagi perbualan. So bagi Qayyum pula. Bila tiba 12 rabiul awal, akan ada sambutan maulid nabi. Enta rasa benda ni dibenarkan atau tidak dalam islam?


"Ikut apa yang ana belajar, tiada dalil yang melarang dan tiada dalil yang suruh. Khilaf ulama'. So terpulang pada setiap individu untuk sambut atau tidak. Ulama' yang melarang menggunakan dalil bahawa nabi pernah bersabda hanya ada dua perayaan dalam umat islam. Aidilfitri dan aidiladha. Jadi jika dia tidak mahu menyambut maulid nabi dia juga mesti adil dengan tidak juga menyambut apa apa birthday, hari kebangsaan and etc. Hari tu ana ada dengar di ikim.fm  ustaz muhadir hj joll beritahu ada disebut dalam sahih bukhari bahawa azab abu lahab dikurangkan sedikit pada hari isnin kerana abu lahab menyambut dengan sangat gembira ketika kelahiran nabi. Nak sambut pada ana boleh. Cuma kita kena sedar yang perkara ini bukan satu sunnah. Mungkin kita akan dapat pahala dengan mengingati nabi dan berselawat. Dan tujuan ulama' memulakan sambutan ini kerana umat islam semakin jauh dari nabi. Kalau bukan pada 12 rabiul awal bila lagi kita mahu mengajak umat islam mengingati nabi. Cuma jangan hanya pada hari itu kita mengingati nabi dan hari lain kita terus lupa. Hehe"

"syukran untuk akh Qayyum atas perkongsian. Mungkin seterusnya Iskandar nak share cara terbaik untuk menghadirkan cinta pada nabi?"

"Bismillah. Segala puji bagi Allah yang telah memilih kita untuk sama sama menambah kerinduan pada baginda Rasulullah S.A.W. pada malam yang penuh barakah ini. Pada ana, cara terbaik ialah kita ikut dengan teguh apa yang nabi tinggalkan pada kita iaitu al Quran dan Sunnah."

"Dan Muhammad berkata, "Ya tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan al Quran ini suatu yang diabaikan"" (25:30)

Jika benar kita cinta pada nabi, kita akan jaga hubungan dengan al Quran. Siapa yang sanggup biarkan orang dia cinta sedih? Habaq mai sikit. haa mana ada. Dan al Quran itu sendiri diturunkan bukan untuk kita hanya menyebut huruf hurufnya. Memang dapat pahala membaca al Quran, tetapi hakikatnya al Quran itu sendiri adalah panduan lengkap kita atau instruction untuk kita survive hidup dalam dunia ni. Al Quran ialah mukjizat. Mukjizat berasal dari kata akar arab yang bermaksud 'melemahkan'. Iaitu al Quran adalah mukjizat yang melemahkan musuh. Umat kita sekarang sangat lemah tak lain tak bukan kerana tidak menjaga hubungan dengan al Quran. Selain itu, pada ana cara terbaik untuk menghadirkan rasa cinta ialah kita belajar hadis dan sirah baginda. Kita akan dapat rasa bagaimana indahnya akhlak baginda. Kita akan rasa kenapa sahabat sangat mencintai baginda sehingga nyawa mereka menjadi taruhan untuk menjadi bukti kasih. Kekadang ana rasa macam cerita dongeng. Sampai tak terbayang indahnya akhlak baginda. Selain itu, cara terbaik untuk menghadirkan perasaan cinta ialah dengan dakwah.

"Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah kepada yang mungkar" (3:110)


So Allah dah mention dalam Quran kepentingan berdakwah ni. Kalau kita malas nak sambung kerja nabi ni, risau risau tercabut title 'umat terbaik' tu. Kita nak join atau tak dalam gerakan dakwah ni, dakwah tetap akan berjaya. Bila kita berdakwah, kita akan rasa susahnya kerja yang nabi bawa. Tinggi sangat kesabaran yang ada pada diri nabi. Ustaz Jamil pernah cerita ada orang yang nabi dakwah kat dia sampai 70 kali ulang benda sama. Walaupun nabi datang dan dihina, digelar orang gila, dipukul, nabi tetap cekal berdakwah. Cuba bayang kita ni, kalau dakwah orang taknak ikut sekali je terus touching. Kalau kita ni yang kena pukul mahu bertumbuk dah kat situ jugak. And banyak lagi cara tapi satu ana nak share. perbanyakan selawat pada nabi. Kerana selawat ni lah cara kita selalu nak contact nabi. Jadah apa kata cinta tapi lama tak contact tak rasa apa apa. Eh maaf ikhwah sekalian ana teremo pulak. Hehe. Allah suruh hambanya solat. Tapi Allah tak solat. Allah suruh hambanya pi haji dan zakat. Tapi Allah tak solat dan keluarkan zakat. Tetapi Allah suruh hambanya selawat dan Allah juga turut berselawat. Ayat ke 56 surah al azhab dibacakan. MasyaAllah sombongnya  kita ni kalau malas nak berselawat T.T"

Allahurobbi terima kasih kepada akh iskandar atas perkongsian. Moga dengan sedikit perkongsian tadi, kita dapat refresh iman kita dan pastinya menambah nambah lagi sehingga melimpah ke ladang gandum kerinduan kita pada baginda. Okay next mungkin ana nak mintak pada akh ajwad kongsi sedikit bagaimana cintanya orang yang sempat bersama baginda iaitu para sahabat atau cinta para ulama' yang pastinya sangat menggunung pada baginda. Tafadhhal masykuro

"Bismillah. Bercerita tentang para sahabat. Ana terigat tentang kisah seorang sahabat bernama Khubaib Bin Adi. Ketika dia mahu dibunuh oleh orang Quraisy kerana dia beriman dengan ajaran Muhammad, dia berkata : 

"Ya Allah, aku tidak mendapati seorang pon yang dapat menyampaikan salamku kepada Rasulullah. Maka aku mengharapkan kepada Mu agar menyampaikan salamku ini kepada baginda". 

Ketika lehernya akan dipancung bertanya kafir kepadanya. "Adakah engkau suka jika Muhammad menggantikan tempat engkau?". Dia menjawab:

"Tidak, aku sangat tidak suka Nabi Muhammad tercedera walaupun hanya sebatang duri, inikan pula untuk menggantikan diriku"

Kemudian beliau telah dibunuh dengan tusukan tombak dan libasan pedang. Lihat! bagaimana hebatnya iman para sahabat. Bila pula akan tiba giliran kita?

"Di antara mereka ada yang gugur syahid dan ada pula yang menunggu nunggu dan mereka sedikit pon tidak mengubah janjinya" (33:23) 

Banyak sangat kisah sahabat ketika perang yang menunjukkan hebatnya cinta para sahabat. Ketika perang, mereka sanggup menjadi perisai bagi nabi. Bila baginda wafat, Semua sahabat jadi terlalu rindu. Ada yang membawa diri ke negara lain kerana tak sanggup menahan rindu bila melihat tempat yang selalu baginda lalui atau duduk. Setiap kali keluar perang mereka mengimpikan syahid agar dapat kembali duduk satu majlis dengan Rasulullah. Boleh bayang tak hebatnya sayang para sahabat. Ibnu Umar contohnya. Dia cuba mengikut semua yang nabi buat. Bila dia bermusafir dari mekah ke madinah, dia akan berhenti di setiap tempat yang nabi berhenti. Diaa akan qada' hajat dimana tempat nabi buat demikian. Sehingga satu ketika dia beli buah tembikai dan makan dibawah sebuah pohon tamar di luar madinah. Ketika ditanya kenapa dia buat begitu dia kata kerana nabi pernah buat begitu. Imam malik bila mengajar hadis dia akan bersuci dan berwudhu' dan memakai pakaian yang cantik dan wangi. Kerana dia sangat menghormati hadis baginda. Imam syafie ketika berumur 40 tahun dia sudah memakai tongkat walaupun tidak sakit. Kerana mahu ikut apa yang nabi buat. Adoai rindunyaaa. Moga kita juga tergolong dalam golongan yang nabi kenal di akhirat kelak :')

"Aminn. Terima kasih akh ajwad untuk peringatan yang disampaikan. Okay disebabkan kesuntukan masa, Mebi boleh mintak akh rafiq untuk simpulakan sembang iman kita pada hari ni?"

Cepat cepat rafiq lap air mata dan sedut hingus.

"Kesimpulan yang ana dapat, betapa beruntungnya kita menjadi ummat Muhamamad. Kita pumya nabi yang sangat kasih pada umatnya. Dalam Quran sendiri ada menceritakan nabi sebelum ni ada yang berputus asa dalam mengajak umatnya. Tapi nabi tidak pernah rela walau seorang dari kita masuk neraka. Ketika nabi berdakwah di taif dan baginda dibaling dengan batu hingga ketika baginda berjalan, bunyi berkocak darah dari kasut baginda.Ketika malaikat datang dan berkata jika baginda mahu, dia akan menghempap penduduk taif dengan gunung uhud tapi segera dihalang oleh baginda. Baginda juga merupakan role model yang sangat perfect. Sebagai pemimpin, sebagai hamba Allah, sebagai ketua keluarga, sebagai suami.

"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu ada contoh teladan yang baik bagimu "(33:21)

"Tidaklah sempurna iman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya daripada dirinya, hartanya, anaknya dan manusia seluruhnya"[HR Bukhari] 
So dalam mengejar kesempurnaan iman, tidak boleh tidak, kecintaan pada nabi perlu kita semai dan baja dalam hati agar kelak membuahkan iman yang subur :D

"masyaAllah syukran ikhwah sekalian untuk perkongsian. Sebelum ana tangguh majlis kita, ada satu soalan yang ana nak antum semua fikir fikirkan bila pulang ke rumah nanti. Apa yang antum semua nak buat jika diberi peluang bertrmu Rasulullah?"

Usai halaqah semua pulang ke rumah dengan seribu satu perasaan. Sedih, rindu, gembira. Sebelum masuk tidur, Rafiq terfikir soalan akh adib tadi. Apa yang aku nak buat kalau jumpa nabi ek. Hmm. First nak peluk erat erat. Nak bau harumnya bau badan baginda. Lepas tu aku nak mengadu betapa umatnya telah berpeceh belah sekarang. Semakin jauh dari sunnah. Yang membawa agama bersengketa dengan yang bawa agama. Perjuangan lebih berkisar tentang cinta. Mencari pasangan hidup. Rafiq malu pada diri sendiri. Malu dengan ikhwah syria dan gaza yang perjuangan mereka jauh lebih serious berbanding di Malaysia yang sibuk cari bakal makmum dan bakal imam. Mengenang betapa rindunya dia pada Rasulullah mengalir lagi air matanya.... :'(
اللهم رب البلد الحرام، والحل  والحرام  والركن والمقام اقراء على روح سيدنا محمد منا السلام









6 comments:

  1. Allah!

    kebanyakan kini. melafaz cinta. tapi ia dusta.

    T.T

    astagfirullahalazim

    ReplyDelete
  2. mabruk utk entri ini..


    terbaik dari doktor haybat

    ReplyDelete
  3. Entry terbaik..
    mengalir air mata baca.
    Terima kasih akhi sebab share
    T_T

    ReplyDelete