Saturday 12 October 2013

Mesir, rindu gila baq hang

Semenjak dua menjak ni, garis masa (baca timeline) aku dipenuhi dengan isu umat islam yang seronok diratah musuh. Tak kisahlah garis masa tuiter mahupun efbi pasti penuh dengan gambar mahupun berita terkini mengenai umat islam. OIC sesuai dengan namanya hanya oh i see bila melihat apa yang berlaku. Aku sangat pasti saudara kita tertanya dimana saudara seagama. Tak mampu bagi bantuan ketenteraan kenapa tidak bantuan kemanusiaan? Moga jangan sampai Allah tarik nikmat keamanan kita kerana sikap kita yang tidak mahu ambil tahu. Nabi sendiri kata siapa yang tak ambil kisah pasal saudara seislam dia bukan dari kalangan kami kan? So pembaca sekalian yang budiman jangan pernah gunakan alasan 'tak mampu angkat senjata'. Tipu sangat alasan ni. Alasan lapuk tak trending tak swag langsung. Siapa yang bagi alasan cemni sesuai untuk kita bash, pulaukan, baling tomato, bacakan yassin atau paling kurang buang negara. Kan nabi dah habaq doa itu senjata mukmin. Yes guna sebaiknya senjata ni. Ringankan tangan untuk doa. Ringankan tangan untuk share apa apa yang mampu bagi kesedaran pada ummat. Sekurang kurangnya ada modal untuk menjawab bila Allah tanya nanti.

Entry kali ni aku mulakan dengan sedikit muhasabah. Hisab diri sebelum Allah hisab kita. Kata cinta. Cinta itu perlukan pengorbanan. Korban harta. Korban masa. Korban tenaga. Dan sampai satu masa yang paling indah korban nyawa pula. Cemburu pada saudara di negara yang lain kerana besar ujian yang Allah bagi. Setiap ujian yang Allah bagi tu akan dapat combo pack. Dosa ampun pahala tambah darjat naik. Tapi tu la kan nama pon manusia. Selalu anggap ujian tu satu beban. Sedangkan beban tu salah satu ujian yang dibebankan. Cekodok jugak ayat aku kalau baca balik. Kekeke

Okay awal awal aku gitau kali ni nak tulis pasal mesir. Pepatah "tak surprise laa kalau bagitahu awal awal" selamba aku persetankan. Bukannya apa. Takut ada penghidap penyakit darah manis tinggi baca entry aku lepas tu dia terkejut tetiba aku cerita pasal mesir. Kan naya tu. Entry ni bukan nak ulas pasal keadaan kat mesir. Bukan nak cerita camne huru hara tu boleh berlaku. Melainkan menceritakan pengalaman selama belajar di sana. Mana tahu lepas ni kerajaan dah tak bagi pelajar balik ke sana so entry ni boleh la anak cucu nak rujuk kalau nak tahu camne kehidupan kat mesir. Mana tahu entry aku jadi bahan rujukan para pengkaji sejarah kan lagi 1000 tahun. Kahkah. Tak main dah nengok kat batu bersurat ke kat gua. Bila jumpa kawan lama,makcik cashier pasaraya, pakcik tebar roti canai, adik jual cd cetak rompak atau apa apa lapisan masyarakat sekali pon mereka akan tanya pasal mesir. Semua ingin tahu apa itu mesir. So bila engkorang dah habis baca entry ni aku syak orang yang duduk mesir dah takde modal dah nak kerek ngan engkorang. Kay tu tipu

*flashback*

Kroih kroih..

Kedengaran suara dengkuran housemate.

Krik krik

Terdengar suara riang kokokan cengkerik

Aku menghunus telefon bimbit, lantas melihat waktu di skrin yang tertera. Okay cun dah 2.30 pagi. waktu musim panas cegini memang sinonim dengan waktu malam yang pendek. Kurang lebih 45 minit lagi waktu subuh akan menjelang tiba. Menjadi kebiasaan para student untuk menunggu teruih waktu subuh. Lebih lebih lagi musim exam. Tak tidur malam itu menjadi asam garam dalam kehidupan.

Taknak kejar pahala sensorang, semua housemate aku kejut. Macam macam reaksi ditunjukkan. Ada yang mengurut dada, ada yang tus air liur, ada yang bukak mata buat muka comel dan tak kurang yang hanya steady memeluk tubuh. Seorang kawan berjaya aku tarik ke jalan yang benar. Kalau dia takmo follow tadi mau tergugat jugak iman nak gi masjid sensorang pukul 2.30 pagi ni. Kes rompakan pon semakin menular sejak akhir akhir ni. Tapi aku tahu perompak tak mampu nak rompak pahala. Dan bila ada kawan ni boleh lah aku jadikan dia umpan untuk aku larikan diri. Hahahaha. Memang buat benda sunat ni lagi afdhal buat sorang cam housemate aku yang lain buat (husnudzon). Tapi aku ni kalau buat sorang stamina tak kencang sangat. Senang pancit.

Usai solat subuh ada pulak tazkirah subuh. Mata aku dah stim je ngantuk. Tapi nak blah gitu je tak jadi pulak mengenangkan ada sesi makan nasi lemak lepas ni. Tazkirah kali ni diberi oleh ustaz shafiq. Pelajar jurusan agama. Memang ni advantage paling besar belajar di mesir.Banyak ulama' dan orang alim untuk kita bergaul. Syaitan yang tengah dok gayut mata aku bertempiaran lari bila ustaz memulakan tazkirah. Dibuka dengan sedikit tadabbur ayat al Quran. Lepas tu bukak cerita pasal syria. Ternganga jugak dengar tazkirah tu. Untuk pengetahuan engkorang scene ni terjadi beberapa minggu sebelum Dr. Morsi digulingkan. Ucapan yang aku takkan lupa. Tersemat dalam hati. Memberi harapan pada sinar islam.

"Dulu salahuddin al ayubi ketika membina kerajaan yang hebat itu, dua bandar utama yang dia bukak ialah kaherah dan syam (syria). InsyaAllah jika mengikut strategi salahuddin al ayubi ni, kaherah dah dalam tangan Islam, tinggal syam yang kita nak tawan. Takbir!"

Fuhh masa tu memang cukup semangat. Tak sabar nak tengok khilafah kembali tertegak. Ingin melihat umat islam kembali berlumba dalam mengerjakan kebaikan. 

*flashback*

Power kan dalam flashback ada flashback. Takpe tak perlu puji. Kehkeh

Pramugari mengarahkan semua penumpang pakai seatbelt. Cepat cepat aku pakai. Risau jugak kalau lambat pakai para pramugari amek kesempatan nak tolong pakaikan. Saja lettuw nak raba tubuh sasa aku. Akhirnya touchdown juga dibumi yang digelar ardhul kinanah. Masa datang tu memang tak tau mende ardhul kinanah ni. Tau sebut je sebab cam stylo an. Kalau buat slogan parti boleh menang pilihan raya aku syak sebab stylo sangat. 

Ardhul kinanah ni ada dua maksud. Bumi panahan atau bumi perbendaharaan. Bumi panahan tu maybe sebab panahan rahmat Allah kat bumi berkat ni. Bumi yang banyak Allah mention dalam Quran. Dari segi bumi perbendaharaan pula maybe sebab banyaknya ulama' kat negara ni. So bila kaya dengan ulama' mesti kaya dengan ilmu. So kekayaan ni la yang dimaksudkan dengan perbendaharaan tu. Banyak lagi nama gelaran bagi mesir yang disebut dalam hadis. Kalau nak tahu PM aku. Sertakan pengeras sekali ea. Ghahahar.

Keluar dari kapal terbang tu aku dah pelik dah. Kawalan tak ketat langsung. Kalau kat Malaysia macam macam dia nak check. Muka innocent plus baby face cam aku jugak tak terkecuali untuk di spot check. Lepas tu kat Cairo Airport tu aku pergi toilet dia ada satu je mangkuk tandas. Aku dah syak bebukan. Takkan airport bebesar satu mangkuk tandas je woi. Gumam aku dalam hati. Aku syak diorang saja buat tandas yang zuhud. takut timbul rasa riak agaknya. Lepas tu jumpa la senior yang akan bawak kita ke tempat tinggal. Keluar pintu airport je telinga aku dapat tangkap satu bunyi sumbang. Bunyi yang mampu membangkitkan kemarahan. Gegendang telinga vibrate tak tentu arah dengar bunyi tu. Bunyi apa? Nantikan... 

*bersambung*

P/s: Mesir tu indah. Lek lu episod seterusnya baru cerita keindahan dia. Selamat hari raya korban semorang!
















1 comment: